Insändare: Överskott i miljardklassen – men pressad skola
Moderaterna i Vallentuna återkommer ofta till budskapet att de “tar ansvar för ekonomin”. Samtidigt visar kommunens egna siffror att det moderatledda styret de senaste fem åren låtit kommunen göra överskott på omkring 1,2 miljarder kronor!
Det är klart att en kommun ska ha ordning och reda i ekonomin. Ingen seriös politiker tycker något annat. Men vem som styr kommunen spelar också roll – för politik handlar ytterst om prioriteringar.
Och här blir skillnaderna tydliga.
Under samma period som Vallentuna byggt upp mycket stora överskott har skolor slagit larm om pressad arbetsmiljö, elever blivit utan det stöd de behöver och personal fått springa allt snabbare för att få verksamheten att gå ihop. Lärare, elevhälsa och annan skolpersonal gör ett fantastiskt arbete, men allt fler vittnar om att resurserna inte räcker till.
Det är konsekvenser av politiska beslut.
Moderaterna brukar svara att delar av överskotten består av exploateringsintäkter och engångsintäkter kopplade till kommunens tillväxt. Det stämmer att en del av resultaten påverkas av detta. Men det förändrar inte helhetsbilden: Vallentuna har under lång tid haft en mycket stark ekonomi och återkommande stora överskott, samtidigt som verksamheterna fått arbeta under hård ekonomisk press.
Dessutom är det just därför det blir missvisande när Moderaterna beskriver varje krav på större investeringar i välfärden som ekonomiskt oansvarigt. Kommunen har haft betydande ekonomiska marginaler under flera år.
För vad är egentligen syftet med en stark ekonomi om inte att investera i barn och unga?
Barn får bara en skolgång. En elev som inte får stöd i tid riskerar att halka efter under lång tid framöver. Förebyggande arbete blir inte billigare av att skjutas upp. Och personal som pressas för hårt orkar inte hur länge som helst.
Det moderatledda styret har gjort ett vägval: att prioritera mycket stora överskott och amorteringar framför större investeringar i välfärden här och nu. Vi socialdemokrater gör en annan bedömning. Vi menar att Vallentuna, med sin starka ekonomi, har råd att investera mer i skolan och i de människor som varje dag får välfärden att fungera.
Det betyder inte att kommunen ska vara oansvarig med ekonomin. Men ekonomisk stabilitet måste vara ett verktyg för att skapa ett bättre samhälle – inte ett mål i sig.
Inför valet 2026 behöver väljarna därför ställa sig en viktig fråga: Vad ska Vallentunas starka ekonomi användas till?
För det spelar roll vem som styr.
__________________________________________________________________
Sandra Rudeberg, (S) 2:e vice ordförande Barn- och ungdomsnämnden

![Till [2026-05-29] Insändare: Överskott i miljardklassen – men pressad skola startsida](/images/18.439783bf1992cc7f61e352b/1757928459930/Vallentuna%20logotyp_lokal_liggande_vit.png)