Insändare: Trygghet utan uppföljning, vem tar ansvar?
Vi lägger skattepengar på trygghetsåtgärder i Vallentuna, utan att ens kontrollera om de fungerar. Det är inte bara anmärkningsvärt, det är provocerande.

För vad är egentligen poängen med att fatta beslut om trygghet, om ingen bryr sig om att ta reda på om de gör någon som helst skillnad? Vi vet inte om pengarna används rätt.
Hur kan någon med trovärdighet påstå att Vallentuna blir tryggare, när vi inte ens kontrollerar resultaten?
I den egna handlingsplanen står det svart på vitt att trygghetsarbetet ska följas upp varje halvår. Ändå har Moderaterna själva medgett att någon sådan uppföljning inte har gjorts.
Det är inte ett förbiseende… det är ett direkt åsidosättande av de regler man själv har satt upp!
När frågan lyfts i kommunfullmäktige möts den av Moderaternas svävande svar: uppföljning sker ute i verksamheterna, och en sammanställning kommer “senare”.
Konsekvensen är allvarlig. Trygghetsarbetet riskerar att reduceras till precis det många misstänker: beslut på papper, fina formuleringar och politiska poänger, men utan verklig förändring för invånarna.
Det här handlar inte om att ropa efter fler åtgärder. Det handlar om något mer grundläggande: ansvar. Om att göra rätt saker och faktiskt ta reda på om de fungerar.
För utan uppföljning är det inte styrning. Det är ren och skär chansning med skattebetalarnas pengar!
Trygghet mäts inte i beslut, den mäts i resultat.
__________________________________________
Salam Bashi (S) Ledamot Kommunfullmäktige
![Till [2026-05-28] Insändare: Trygghet utan uppföljning, vem tar ansvar? startsida](/images/18.439783bf1992cc7f61e352b/1757928459930/Vallentuna%20logotyp_lokal_liggande_vit.png)